zaterdag 15 juni 2013

onderhoud en techniek

Graciosa en de noordpunt van Lanzarote



Om een schip gaande te houden zijn er altijd karweitjes om te doen. Iedereen kent de lijstjes wel. Ze worden eerder langer dan korter. Om een indruk te krijgen van onze karweitjes heb ik ons lijstje eens nagelopen.
  • mengkraan douche ontkalken zodat deze weer zich weer soepel laat afstellen
  • douchepomp schoonmaken en bijbehorende filters
  • anode schoefas vastzetten terwijl we in het water liggen, toen we op de kant stonden had ik hem toch niet goed vastgezet.
  • voorraden bijhouden en dus ook opschrijven
  • vervangen topafdichting van de roerkoning, de oude afdichtring was geheel verrot
  • het monteren van een nieuwe VHF want de bekabeling van onze Sailor viel gewoon uitelkaar
  • de watermaker opnieuw opstarten na 5 maanden stilstand
  • gasbun in de bilgeverf gezet wegens corrosie aan de binnenzijde.
  • diepste bilge schoongemaakt en in de epoxy-primer gezeten daarna afgewekt met een dichte epoxyverf, dit alles ter voorkoming van corrosie door vocht en vuil in de kleine hoekjes
  • corrosie van de buitenwateraansluitingen van de oliekoeler onderzoeken, oplossen, schoonmaken, verven en weer monteren. 

  • electrische isolatie van de motor nakijken, dit betekent stuk voor stuk delen losnemen totdat de electrische isolatie goed is (Ohmse weerstand zo hoog mogelijk), reden hiervoor was de corrosie van de oliekoeler.
  • Het wijzigen van de aarding van de motor en schroefas. We hebben een sleepcontact aangebracht op de schoefas, zodat motor en schroefas 1 geheel zijn (de transmissie verhinderde dit vanwege de ATF die er in zit). Aan dit contact hebben we nu ook een uitwende anode gemonteerd en die hangt nu overboord als we stilliggen. Dit zou de snelheid van oplossen van de schoefas- en schroefanode moeten vertragen
  • de ontsteking van de buitenboordmotor afstellen want hij loopt niet lekker
  • het aanbrengen van twee nieuwe zonnepanelen met regelaars en de daarvoor noodzakelijke wijzigingen in de bedrading
  • nieuwe bougies voor de buitenboordmotor van de goede soort zien te vinden, we kunnen ze bestellen en ze komen uit Lissabon
  • uitzoeken welke koelvloeistof we kunnen gebruiken voor de motor (Perkins) want degene die gespecificeerd wordt is niet te krijgen. Uiteindelijk gebruiken we die van Yanmar omdat de producent van de koelvloeistof ons de specificatie kan leveren en niet Yanmar
  • De cooler (tussen buitenwater en de koelvloeistof) van de Perkins demonteren en schoonmaken, controleren op gebreken en weer monteren.
  • dieseltanks aftappen op onderste punten en controleren op water.
  • het vinden van een slang die om het log kan ingeval deze niet terug te plaatsen is, bv door vuil of een pok in de houder.
  • riemen, mastje, piekje van de dinghy lakken en alles wat verder nog lak nodig heeft
  • tell-tales in het grootzeil aanbrengen, zijn er intussen uitgezeild of vernield tijdens het reven
  • diverse naden in de kluiver en de kotter opnieuw stikken
  • servicen van de lieren
  • Led-verlichting aangebracht in de voorpiek en bij de kaartentafel, geven lekker licht maar trekken ieder toch nog 0,5 Amp per uur
  • ankerlier losnemen en opnieuw in het vet zetten en natrekken van de bevestigingsbouten want de werken zich langzaam los
  • accus nalopen en vloeistof bijvullen
  • de Volvo-seal rond  de schoefas voorzien van vet met het bekende rietje van MacDo
  • 12 volt verlichting aanbrengen in de machinekamer, dit was alleen 220 volt
  • monteren van een toiletborstelhouder
  • monteren van twee blokken op de neus van het schip voor de gennaker en het wijzigen van de val daarvoor boven in de mast
  • de vuilwaterpomp uit elkaar halen, alle corrosie verwijderen en geheel opnieuw in de lak
  • de impeller van onze 41 jaar oude buitenboordmotor vervangen maar ook het vinden van een nieuwe impeller
  • de printer repareren, er staat machinefout 46 in de display en hij doet dus niets meer. Diagnose volgens de handleiding, opsturen naar Brother. No way dus en gaan zoeken dus, fout is een vol reinigingsreservoir en een softwarematig einde levensduur. Wordt vervolgd
  • Upgraden van onze modem van Pactor 2 naar Pactor 3. Een nieuw modem en dan naar Pactor 4 was ons te duur.
  • het onderhoud van de boordcomputer en laptop komt met grote regelmaat terug want er is altijd wel iets wat beter, sneller of anders moet
  • Hoe krijgen we weerkaartjes binnen en wat willen we als minimum toch elke dag zien? Het uitzoeken en proberen van de diverse mogelijkheden kost veel tijd, aandacht en denkwerk
  • Het onderhouden van onze twee mountainbikes want die hebben het aardig zwaar. We gebruiken ze veel en de wegen zijn erg slecht. 
Op ons verlanglijstje staat nog een AIS waardoor we beter zichtbaar zijn, we hebben nu alleen een receiver.